MXF aanleveren voor televisie met Adobe Premiere Pro CC 2014

Een juiste MXF aanleveren voor televisie bij zowel de publieke als commerciële omroepen wordt steeds vaker vereist. In deze blog lees je hoe je dat vanuit Adobe Premiere Pro CC 2014 kunt doen. De files die met deze settings zijn gemaakt zijn goedgekeurd door Ericsson voor de DDV.

MXF aanleveren voor televisie, welke eisen zijn er?

Ik ga hier uit van HD formaat aanlevering maar uiteraard is ook SD mogelijk.
Ten eerste moet de wrapper, ook wel container genoemd, MXF zijn. MXF staat voor Media eXchange Format en kan verschillende soorten inhoud hebben: video, audio en/of metadata. Metadata wordt los aangeleverd als XML file. In de aan te leveren MXF file zit in dit geval dus alleen video en audio.
mxf aanleveren voor televisieHet video moet 1080i50 zijn, dus een framesize van 1920 x 1080 hebben, 25 frames per seconde zijn en interlaced zijn, dus 50 fields per seconde bevatten. Op sommige plekken zie je ook wel 1080i25 staan, dan wordt hetzelfde bedoeld maar dan in frames uitgedrukt in plaats van fields. De vereiste codec van het video materiaal is XDCAM HD 422 50Mbits, een codec die op veel Sony camera’s wordt gebruikt maar in principe een Long GOP MPEG-2 codec is die openbaar is.
Het audio moet 8 tracks bevatten met een 48Khz sample rate op 24 bits, waarbij kanaal 1 links is en kanaal 2 rechts. Soms is een vereiste dat kanaal 3 en 4 hetzelfde audio moeten bevatten en dan zonder voice-over of alleen M&E (Music en Effects). spoor 5 tot en met 8 moeten leeg zijn. Let wel: 8 mono tracks is iets anders dan een track met 8 mono channels! De eis is 8 mono tracks.

Sequence Settings in Adobe Premiere Pro CC 2014

Om aan bovenstaande eisen te voldoen vanuit Adobe Premiere Pro CC 2014 is het belangrijk om de juiste sequence settings te gebruiken. Het screenshot hiernaast (klik voor een vergroting) geeft aan hoe deze horen te zijn. Vergeet onder het tabje Tracks niet om bij Audio te kiezen voor Master: Multichannel en Number of channels: 8. Uiteraard is het mogelijk om hier een Preset van te maken. Die kun je dan bij het maken van een nieuwe sequence gemakkelijk kiezen.

Export Settings in Adobe Media Encoder

Export settings die je maakt in Adobe Media Encoder zijn ook beschikbaar in Premiere Pro en vice versa. De screenshots van de export settings hieronder komen uit Premiere Pro.
 
mxf aanleveren voor televisie

En R128 audio?

mxf aanleveren voor televisieEen aanvullende eis voor het MXF aanleveren voor televisie is dat de audio binnen de R128 loudness norm valt. Dat is een relatief nieuwe manier van audio levels meten over een langere tijd, zie ook onze blog post over R128. Adobe Premiere Pro CC 2014 wordt geleverd met de TC electronic audio plug-in Loudness Radar, daarmee kun je meten of je binnen de R128 norm blijft of niet.
 
mxf aanleveren voor televisieDe plug-in is te vinden vanuit de trackmixer bij de inserts onder Special. Kies de preset “EBU R128 LUFS” en zorg dat als je de sequence van voren naar achteren afspeelt de Program Loudness op -23 uitkomt.
Het volstaat niet om de plugin op de Master track te inserten omdat dan slechts het eerste kanaal gemeten wordt. Om dit goed te doen dient een submix kanaal gemaakt te worden waarop de plugin ge-insert wordt. Vervolgens worden alle kanalen naar de submix gerouteerd en de submix zelf weer naar de Master zoals hier links aangegeven.
 

Kom je er niet uit?

Als een van de weinige Adobe Value Added Resellers voor video in Nederland leveren we onder andere Mac systemen gebaseerd op Adobe Creative Cloud voor video editing. Daar houdt het voor ons niet op, daar begint het pas. Met onze verschillende support opties kunnen we editing systemen installeren, configureren en jou als gebruiker ondersteunen met al je vragen over workflow en werking van je systeem. Een MXF aanleveren voor televisie is iets dat veel van onze klanten vaak moeten doen dus vandaar deze tech blog.